Wahai Jerawat KesayanganKu!!!

salam sumeee  ^.^"

ammm tibe2 jek tease nak share sal jerawat ngn andaanda laaa  =)) sebabnye i nga ade jerawat seketul at idung yg mmg at tengah2 idung ni haaa...waduh2 parah sgoh loni.....  ='(
haaa....mesti korang2 sume tensen an kalo ade satu bende alah ni muncul at muke korang xkire laki o' pempuan an2...jengjengjeng!!! p ag kalo bukan JERAWAT!
Arrrrrr..!!!!! bley gegar satu uma tu korang jerit ann. mmg gler aa kalo ade orang suke jerawat ade at muke die. Abezlah xcun xencem dah kalo jerawat ade hahaa. Tapi baselah tu an ade jerawat. Sume jerawat tu akan jd partner setie korang tuk mengharungi detik2 remaje ni bersamesame.cewahhh setie kee haha….kawan2 pon takkan setie cam tu sekali aw hee.. mesti korang tau an yg jerawat ni pon disebabkan oleh hormon-hormon semasa akil baligh. Prob ni bukannya serius sangat, dan andaanda boleh mendapatkan rawatan perubatan jika andaanda risau sangat..ilek2 udah oke ^^
Udah2 takmo tensen2 ngn jerawat tuu, sebab i pon nga ade jerawat at muke ni…
Meh sini meh bucuk2 nak share cne nak jage JERAWAT kesayangan andaanda tuu  =)








CARA JAGAAN DAN RAWATAN YANG BETUL
Cara-cara yang senang untuk menjaga kulit andaanda:
                




  Bersihkan muka. Haa at least dua kali sehari aw. cuci dengan air suam dan sabun lembut, kemudian keringkan.



                  Lindungi kulit korang daripada sinaran matahari dengan pakaian yang sesuai, atau dengan menggunakan losyen perlindungan matahari. Terlalu banyak sinaran UV matahari boleh menyebabkan kanser kulit aw. n’ nak tambah…t jd gelap ang sape susah???  ^.^”



                  Jangan sekali-kali mencucuk, memicit atau mengorek jerawat atau akne korang tuu. nanti menyebabkan keradangan jerawat tu merebak dan akan merosakkan tisu-tisu halus di bawah kulit andaanda.
p/s : tp aku salu cocok jerawat pakai jarum..haaa xsame an2 hehe



                  Jangan merokok. Ia akan menyebabkan kulit korang menjadi pucat, berkedut-kedut dan juga akan melambatkan keupayaan kulit anda untuk sembuh.
p/s : eiiiekkk….khusus kpd golongan laki2 yg merokok. Tolonglah benti rokok aw.
        xmacho pon korang isap rokok tuuu. Nmpak tue adelah..upsss telebih   sudah.maap yee  ^^





pin!pin!ponnnnn!!!!!
nak gtau mitos terbesar kerajaan JERAWAT ni. Hahaha meh igt alek..korang2 pnah amek x makanan sume2 ni….ammmmmm???? hehehee sajejek ngade




Mitos 1: Jerawat disebabkan oleh memakan coklat atau gula-gula.
Benar/Palsu? Palsu. Ahli sains berkata bahawa coklat atau gula-gula tiada kena-mengena dengan jerawat atau akne. Jadi, ikutilah cara pemakanan yang seimbang dan jumpailah pakar dermatologi untuk mengubati masalah akne anda yee.

Mitos 2: Mengambil makanan berminyak menyebabkan jerawat.
Benar/Palsu? Palsu. Makanan berminyak seperti makanan segera, piza, kentang goreng atau kacang tidak menyebabkan jerawat, atau menjadikannya lebih teruk.

Mitos 3: Mengambil pil-pil untuk kulit boleh membantu kulit saya menjadi lebih sihat.
Benar/Palsu? Palsu. Tiada penyelidikan saintifik yang membuktikan bahawa pil atau vitamin untuk kulit boleh secara ajaib memberi anda kulit yang sihat atau mengubati masalah kulit anda. Anda hanya perlu makan makanan yang berkhasiat dan makan pada masa yang tetap untuk mendapat semua nutrien yang diperlukan oleh badan anda.

Mitos 4: Meletakkan makanan, seperti timun, putih telur atau jus aloe vera, pada kulit saya boleh membantu kulit saya menjadi sihat.
Benar/Palsu? Palsu. Nutrien-nutrien makanan tidak berfungsi dengan begitu mudah pada badan atau kulit anda. Cara yang paling baik untuk mendapat faedah daripada makanan ialah dengan memakannya.




kata ati :
Heheheheee…senag cite memang xde mitos langsung asal kewujudan JERAWAT ni aw
Asal pandai jage pemakanan ngn diri korang, InsyaAllah selamatlah dari musuh korang tuu  ^.^”



ARIGATOGHOZAIMAS sebab sudi baca tau ^.^"

No comments:

Post a Comment

: Assalamualaikum :
sudilah komen tau walaupun satu ^.^'