Info Lebih!



Assalamualaikum w.b.t.

Haaa.. aku baru lepas makan telur mata kerbau yang telah dikepit dengan dua keping roti. Peh3 sedap tau hihi.

Dah lepas-lepas makan, aku pun duduk belek-belek majalah Dara ni haa. Then, ternampak pula tajuk “Panduan Pilihan Makanan Yang Bijak”. Adalah dia cerita pasal makanan-makanan ni kann. Satu part yang aku tertarik dia ada bagi info tentang sesetengah makanan ni. jadi, aku rasa nak share lah dengan korang semua kan. Lepas tu dapat juga sedikit ilmu dan dapat amalkan.. ye dokkk!

Oke.. let’s check it out!

Cili Merah
Apa kes dengan cili merah ea? Hehe jeng3… kan kalau lepas kita makan cili mesti rasa pedas kan? Lepas tu mulalah peluh kita ni keluar. Haa kalau nak tahu, masa peluh tu keluarlah toksid+racun dalam badan kita ni turut keluar. Tapi apa yang paling penting kalau nak tahu, cili merah ni bagus untuk kulit tau supaya tak ditumbuhi jerawat. Cehhhh! Kalau ceq tau.. memang hari-hari ceq makan cili ni macam makan gula-gula tau.. muahahaha.

Cendawan
Bintik-bintik hitam pada muka? Ohh tidak! Memang inilah salah satu masalah yang kita hadapi kann. Tapi bukan semua orang ada. Emm kalau nak cuba atasi masalah ni, korang makan cendawan tau. insyaAllah dapat kurangkan bintik hitam kat muka. Tambahan, cendawan dapat bantu sembuhkan kulit yang melecur juga.

Pisang
Oke, siapa nak kulit tegang? Haa cepat pakat angkat hidung ramai-ramai naa hihi. Haa, makanlah pisang tau kalau nak kulit hampa semua duk tegang-tegang. Sebabnya, potassium yang ada pada pisang nilah dapat bagi kesan untuk jadikan kulit kita tegang. Wah3.. memang nak kena beli pisang jela ni buat jadikan stok hehe. Ohh iye, tak salah aku pisang pun bagus untuk lancarkan perkumuhan kan. Ehh yeke? Yelah kan, sama juga dengan betik  =).

Mangga
Haaa… mangga ni banyak kelebihan tau. meh sini meh ceq nak duk habaq maih ni. mangga ni kan :
        i.            Cegah daripada kulit jadi kering+bersisik.
      ii.            Hindari kulit daripada penuaan.
    iii.            Kurangkan bau badan.

Um, jadi siapa rasa dia ada masalah tu.. amalkan makan mangga tau  ^.^”


Ikan Salmon
Korang tahu tak yang ikan ni kaya dengan lemak omega 3? Haaa.. da tahu dah? Kalau tahu senyap, nak bagi tahu yang tak tahu je hehe. Oke, ikan salmon ni pula boleh kekalkan kelembapan kulit kita tau. Lepas tu, ia juga bagus untuk kesihatan tulang. Oww ku ingatkan kalsium je untuk tulang…rupanyaa…


Apa macam? Daripada tak tahu, jadi tahu kann. Jadi apa lagi, jum³ kita amalkan makan makanan yang sihat. aja² fighting!!! Hehehee..






ARIGATOGHOZAIMAS sebab sudi baca tau ^.^"

10 comments:

love laugh :) said...

thanks sebab post tentang ni . baru la ao tau . hehe . lalala

Sang Pemikir said...

Tis menarik.

ahowk orang islam said...

T.T semua tpat cita pasal mkn.. lapo2..

Rozita a.Halim said...

oke. ilmu mmg perlu kongsi kann ^.^"

Rozita a.Halim said...

ahowk : lapa pegi la mkn. an da ptg ni..

RHANA said...

done follow u..

follow back okey,,,

nice tips,,,..

but i dont cooking,,,
i'm boy

dont forget follow back

ahowk orang islam said...

hahahha.. dah mkn dah.. :)

Rozita a.Halim said...

rhana : oredy flw u ^^

ahowk : hoyeh2 da knyg. alhamdulillah =)

Ms.Cinderella said...

tq bguna sgt2... hehe

Rozita a.Halim said...

ur most welkem dear =)

Post a Comment

: Assalamualaikum :
sudilah komen tau walaupun satu ^.^'