Badan Sihat. Anda pun Sihat!

Assalamualaikum...

haiii korang semua yang disayangi.
nak tanya ni..korang sayang tak badan korang? korang sayang tak jantung korang? korang sayang tak hati dan segala organ yang ada pada korang??
ummm...biar aku jawabkan ea. sebab aku tahu, jawapan korang ialah SAYANG!
hehe sebab aku pon sayang tau.

oleh itu, kalau dah sayang kenalah berkorban sikit. tak gituu.
umm...okeh. korang berkorban bukannya susah sangat pon. senang aje tau.
caranya korang kenalah jaga pemakan korang sehari-harian tuu. misalannya :

- kurangkan pengambilan makanan berminyak. um memang sodapkan makan ayam goreng, kopok lekor, pisang goreng, kfc+mcD semua tuu...tapi watchout! kalau korang main bedal aje sumbat dalam mulut korang yang kiut-miut tuu...mahu taknye badan korang nanti pulak akan jadi macam ikan buntal. opsss hihi. bukan apa aku cakap macam ni..ni kira nak bagi cabaran kat diri aku+korang jugak tau. lagi pun...muke korang yang berkulit halus-mulus tu akan senang berminyak+tumbuh jerawat. korang nak kee? mesti tanak kan? oleh sebab tuu..ingat! kurangkan tau!

- banyakkan+selalu makan sayur. umm iyee! sayur sangat penting bagi badan kita tau. sayur jugak baik untuk mata. macam carrot. um insyaAllah mata takan rabun. *aku rabun sebab tak suka makan sayur dulu. 

- banyakkan minum air putih (suam). haaa...korang mesti tau kan, badan kita ni perlukan air yang secukupnya untuk mengawal kelembapan kulit. untuk mengitar perkumuhan kita sehari-harian. kalau kurang minum air, nescaya korang akan sering rasa lesu dan sakit kepala. haa! aku cakap ni berdasarkan pengalaman tau. bukan copy paste daripada mana-mana sumber. sebabnya dulu aku tak suka minum air putih. tatau lah kenapa dengan aku masa tuu. dah disebabkan selalu sakit kepala, doktor sarankan aku agar banyakkan minum air putih. Alhamdulillah..badan terasa lebih ringan dan sakit kepala takde dah melainkan waktu demam =.='

- rajin-rajinlah bersenam oke. iyeee! aku ni pon bukanlah selalu sangat nak bersukan ni kann. tapi kalau selepas bersukan aje...Alhamdulillah. badan memang terasa ringan bagai diawang-awangan tau. hihi. lepas tu..korang akan rasa segar yang teramat sangat. umm, ini fakta yee. kalau korang jarang bersenam, lepas tu bersenam, nescaya badan korang pada mulanya akan rasa sengal-sengal dan sakit sangat. haa! jangan nak give up pulak tau bila badan tu sakit. badan korang sakit sebab itu tandanya otot korang sedang mengembang. its normal darl!

- amalkan pemakanan dalam piramid makanan. hehee...ini adalah yang paling bagus. korang pon ada belajar kan masa kat sekolah mahupun tempat belajar korang sekarang ni. kita ni sebenarnya tahu tapi saja buat-buat tatau kan. kenapakah? ummm...solan tu masing-masing kena jawab, aku tapat nak jawabkan yee.

oke..sekarang jom kita sama-sama tengok piramid makanan kat bawah ni. aku da cari gambar yang paling mudah untuk korang paham. kat gambar tu siap ada gambar makanan kan? lepas tuu siap ada nyatakan makanan mana yang boleh makan banyak, makan sikit semua kan?? haaa...jadi, takde alasan lagi tau korang main nak bedal aje makan. even kita masih muda, tapi mestilah fikir masa depan yang akan datang kan?


amalkan tau!


haaaa...sebelum tuuu. jangan lupa bersenam paham! hihi bukan main lagi aku. alaaa..kita saling mengingati okeh. sharing is??? caring! 
tapi....takmolah ber'sharing' kasih oke. hihi.


p/s: semalam baru timbang berat...now my weight 44kg. Alhamdulillah. 





ARIGATOGHOZAIMAS sebab sudi baca tau ^.^"

2 comments:

Ahmad Ali (bukan nama sebenar) said...

bagus nasihat ni .
follow dah .
jom usha sana , ngeh2

Rozita a.Halim said...

beyeh!

Post a Comment

: Assalamualaikum :
sudilah komen tau walaupun satu ^.^'